Střední odborné učiliště Železniční
Historie
Právě je 19. století a píše se rok 1862 a v Městské čtvrti na Pražském či též Východním předměstí po-
jmenovaném Petrohrad , neoficiálně kolem roku 1848 po hostinci U města Petrohradu, provozované panem
Petrem Menšíkem vznikají , Železniční dílny.V té době probíhá čilý stavební ruch na výstavbě této dělnické
čtvrti ,ve které nacházeli své rodinné zázemí zaměstnci železnice a železničních dílen , ale i nedalekého
pivovaru .
Železniční dílny ,které hrají pro naše učiliště teda samozřejmě i s železnicí velkou roli .Obrovský nárůst
železnice sebou přinesl i potřebu vytvoření svých kvalitních dělníků.
Počátky původního učiliště je třeba hledat již v roce 1942,kdy na půdě Železničních dílen později ŽOS
Plzeň a v současné době MOVO , vznikla z potřeb tehdejších dílen pro opravu kolejových vozidel
tzv.skupinová výuka žáků pod vedením dělmistra . Zaměření oborů vycházelo především z požadavků těchto
dílen . Vyučovalo se široké spektrum kovooborů , včetně kotlářů s vazbou na parní trakci . Tím byla
stanovena orientace na železnici . Po roce 1948 vzniklo odborné učiliště železniční , jehož provozovatelem
se staly Československé státní dráhy , Jihozápadní dráha v Plzňi . Učiliště s krajskou působností
navštěvovalo zhruba okolo 800 učňů . Po roce 1989 skončilo období s orientací na železnici . V roce 1994
se změnila koncepce učiliště a SOU železniční se přejmenovalo na SOU technické , postupně se spojilo s
dopravkou a nakonec se SOU elektrotechnickým ve Skvrňanech Vejprnická 56 .
|